Vi är turister och vi gillar det

Upp och hoppa klockan nio dagen efter. Jag smög runt och försökte att inte väck dom andra. Carro, hon klampade runt i ett par klackar för hon tappade sina skor dagen innan. Till slut blev vi färdiga och stack iväg till Starbucks för lite frukost. Sen började färden in mot San Francisco och till dagens första stopp, Alcatraz. Carro hade glömt GPSen så hon fick köra på känsla. När vi hade kört genom hela Sa Francisco, som för övrigt verkligen är upp och ner, och tiden för när våran förja skulle gå så såg vi plötsligt fängelset på ön ute i vattnet. Vi parkerade i första bästa parkeringshus och började springa längs kajen. Vi insåg strax att vi var på helt fel sida och att våra fem minuter till avgång inte skulle räcka till. Vi började gå, Carro utan skor då såklart, och cirka 30 minuter senare kom vi fram. Båten hade såklart gått men vi ställde oss i nån stand-by kö till nästa båt. Nästa båt fyllldes på med människor från en kö som aldrig verkade ta slut. Men yey, vi fick kliva på tillslut. Det var kallt och blåsigt så vi satt inne nästan hela färden. Utom när vi gick ut för att fota. Jag bad Carro fota mig med Alcatraz i bakgrunden. Det blev såhär:

Fin bild va?!

Jag tänker inte berätta så mycket om själva besöket på Alcatraz. Dels för att jag tycker att det är skitintressant och skulle kunna prata på om det hela dagen. Men sen också för att ni kanske inte är intresserade av allt som hände där ute och grejjer. Nått jag däremot tänker berätta är att vi gick en audiotour. Alltså vi gick en guidad tur med hörlurar och förinspelat ljud. Det var gamla fångvaktare, fångar och familjer som pratade. Det gillade vi, så vi inte behövde gå och lyssna på nån tråkig guide i en stor grupp med dryga amerikanare. Så, här kommer lite bilder. Hoppas ni tycker sånt här är lika intressant som jag tycker :P

Vädret var tråkigt när vi åkte dit. Men touren var ju inne och vi var där i lite mer än en timme tror jag. Kanske två timmar. Ja jag tycker iallafall att det här fängelset är skithäftigt. Prison Break for real och det är verkligen på riktigt. Inte nått fejk fängelse utan folk har suttit där i varje cell, folk har ätit i matsalen och duschat i duschen. Dom har spenderat tid på utegården och dom har försökt rymma, och vissa lyckades kanske. Shit jag låter besatt, haha!

Alla fångvaktare och övrig personal på Alcatraz bodde på ön med sina familjer. Barnen gick i skola inne i San Francisco och tog varje dag båten fram och tillbaka till ön. Pålitliga fångar skötte trädgårdarna och tog hand om husen. Säker uppväxt?!

Många försökte rymma från fängelset. Men eftersom det ligger ensamt på en ö var det inte några som lyckades. Många drunknade, vissa bad om att få bli upphämtade och förda tillbaka till ön och vissa dog på andra sätt. Men det finns tre fångar som man aldrig har hittat. Man har inte hittat några lik i vattnet, och inte heller på fastlandet. Men det finns heller ingen som har gått ut med att dom är barn eller barnbarn eller liknande till någon av de fångar som rymde. Så man vet inte vad som hände med dom. Vad man dock vet är att deras flykt är sjukt cool. De förberede sig i månader med att gräva sig ut bakom cellen och dom gjorde typ gipshuvuden så att ingen skulle se att dom var borta. Det såg bara ut som att dom låg och sov. Prison Break?



Kommentarer
Sandra

Herregud!! Snälla skriv en bok, det är så ruggigt intressant detta! Kom igen!

2010-05-21 @ 18:32:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Josefine Glad

Det är nu det händer!

RSS 2.0