Hey! Yes I'm fine it's just been a hell of a day!

Äntligen framme!! Sitter i meeting room på au pair skolan på Long Island i New York. Jag har varit här i typ ett dygn och gårdagen var hektisk. Let me tell you!

Måndagen var kantad av väntande, väntande och en jäkla massa förseningar. Men jag tar det från början. Jag lämnar Gävle 03.00 för att mitt flyg från Arlanda skulle gå 06.25. 20 min sent fick vi boarda planet och det är väl okej liksom. Men, när vi väl sitter på planet berättar kaptenen hela tiden att vi får nya starttider. Varför då tänker ni? Jo, det hade snöat lite i Frankfurt och de hade inte plogat landningsbanorna. Hallå liksom! Det är 2010, skaffa värme i marken! Så väntan blir bara längre och längre och jag grinar mer och mer för varje gång han säger något. Det enda jag tänkte var att "det är inte meningen att jag ska åka, det är ju tydligt". Men jag höll ut och när klockan blev 10.10 kom vi äntligen iväg. Nästan två timmar tog det att flyga till Frankfurt och det är ju bara att inse att jag har missat mitt plan till New York som skulle gå 10.55.

Men jag är en kvinna, jag löste det! Jag letade mig genom hela flygplatsen och hittade Lufthansas biljettdisk och den milslånga kö som hörde till. Jag fick väl köa i lite mer än en timme och under tiden hann Frida från Skövde landa, virra bort sig 20 gånger och sen hitta fram till mig. Vi bokade om våra biljetter och då äntligen veta att vi faktiskt kommer komma fram till New York. Men ja vi var ju tvugna att vänta ganska så länge. 3 timmar med andra ord. Ja, men vi klickade ganska så jättebra jag och Frida så vi hade kul och timmarna gick fort. Vi boardade och vi fick sitta allra längst in i planet. Perfekta platser! Vi sov två timmar, åt, kollade på film, sov en timme till, pratade, lyssnade på musik och massa andra saker. Vi hade nio timmar att döda.

Men vi kom fram efter vad som kändes som en evighet och blev hämtade av skolan. Det tog lite mer än en timme att åka till skolan så vi var framme nån gång efter 22. Jag ville bara soooooova! Och duscha såklart. Men nej. Vi skulle äta pizza och ha ett välkomstmöte först. Men sen fick jag äntligen min rumsnyckel och mitt rum. Längst bort såklart och jag delar rum med en kines. Söt men tyst. Jag ringde min värdfamilj och fick prata med mamma, pappa, son, dotter och nuvarande au pair. Namn? Carol, Thomas, Nicholas, Alexandria och Astrid. Mer info om dom senare. Jag tog en snabbduch och sloknade 12.am.

Det var min måndag. Jag var vaken i över ett dygn och det var jobbigt. Speciellt för en sleep addict som mig. Idag då, vad har jag gjort? Jag har gått i skolan. Åt frukost som var i regnbågens alla färger klockan 07.30. Därefter var det stenhårda lektioner tills lunch vid 12. Nej då. Min lärare är ett riktigt orginal och hon är rent ut sagt skitrolig. Hon är kanske 55-60 år och har en skinnkappa och en skinhatt med kedjor. Hon har 6 barn och 16 barnbarn. Så att ni vet vem jag har att göra med. Vi är 7 svenskar på skolan och 5 går i min klass. Vi ska alla till California. Vi har gått igenom hygienprosedurer, sjukdomar och förebilder idag. Och pysslat med att göra leksaker. Jag, Frida och Johanna gör en dalahäst i pipremsor och papper. Kommer bli gorgeous! Vi har också sjungit barnsånger på 22 olika språk. Och jag har shoppat. Jag har köpt ett au pair club card som ger mig rabatter när jag shoppar. YEY! Och jag köpte en huvtröja med skolans logga och såklart köpte jag en biljett till New York-turen på torsdag. Lunchen bestod av nån form av chilicorncarne, ris, enchilladas och brownies. Dryck: Läsk eller icetea. Middagen var fet pasta och friterad fisk. Läsk till såklart. Det kommer ett inlägg med bilder imorron. Nu ska jag strax ta en dusch i det sjukt äckliga duschrummet och sen sova. Kanske lyssna på musik. Har lite problem med adaptern till datorn. Men det löste sig idag iallafall. Lånade av nån från Brasilien som hade samma dator med rätt kontakt. Aja, nog med rundsnacket, jag ska försöka få kontakt med internet så jag kan posta det här.

Ni som läser min blogg nu kan väl kanske skriva en liten kommentar. Så jag får höra från er. Även om det är Nina, Anna eller Lissepisse. Jag saknar er alla. Alla som jag nämner och inte nämner. Ni vet vilka ni är och jag SAKNAR er med stora bokstäver. Se till att spara pengar nu brudar och killar!

Puss från St. Johns University, Long Island, New York



Kommentarer
tydligen lissepisse ;)

OFC, att jag läser! Har suttit o väntat i flera timmar/dagar/år (okej, kanske lite överdrivet men de känns som de.)att du ska höra av dig.. skicka ett mejl sen med details and pictures! ;; peace man! // L

2010-01-27 @ 13:41:16
Calle

Hejsan, vad skoj att du kom iväg till slut, kul för en annan att få höra vad som händer i vardagen på en sådan där resa :)



Hoppas allt är bra.



// Calle

2010-01-27 @ 20:09:54
LinneaL

det pirrar i min mage! och snurrar i min skalle för den delen :) allt tack vare ditt blogginlägg. ja, ja, ja du kan lita på mig! gue vad jag känner mig musikalisk så här på kvällskvisten. du kan alltså lita på att jag kommer följa din blogg som en tok. vet att det kanske låter lite konstigt MEN jag är så stolt över dig jossan!! puss och kram!

2010-01-27 @ 23:01:12


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Josefine Glad

Det är nu det händer!

RSS 2.0